Опитування споживачів енергетичних послуг проводилося Київським міжнародним інститутом соціології на замовлення Регіональної газової компанії та спільно з компанією РГК “Контакт-центр”.
Метою опитування було визначити рівень поінформованості споживачів енергетичних послуг щодо: 1) структури платежів за спожиті енергетичні ресурси, 2) різних аспектів надання послуги газопостачання, а також 3) їх ставлення до формування роздільних платежів за послуги газопостачання (окремо за поставлений газ і за його транспортування / розподіл).
Опитування проводилося з 22 по 26 серпня 2019 року методом телефонного інтерв’ю силами компанії РГК “Контакт-центр”. Географічно опитування охоплює 16 областей України (Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Житомирська, Закарпатська, Запорізька, Івано-Франківська, Київська, Львівська, Миколаївська, Рівненська, Сумська, Харківська, Хмельницька, Чернівецька, Чернігівська) і міста Київ, Дніпро, Кривий Ріг і Харків.
Загалом було опитано 2000 респондентів. Структура опитаних відповідає даним офіційної статистики за статтю та віковими групами. Дані репрезентативні для території України, яку обслуговує Регіональнагазова компанія (16 областей України). Похибка вибірки з ймовірністю 0,95не перевищує 3.3%.
Результати опитування
Користування та задоволеність енергетичними послугами
Серед опитаних користувачів, 99% користуються послугою електропостачання, 95% користуються послугою газопостачання, 28% користуються послугою теплопостачання.
В аспекті безперебійності більшість споживачів задоволені отримуваними енергетичними послугами:
- Безперебійністю газопостачання задоволені 94% (в тому числі повністю задоволені 79%), не задоволені – 1%;
- Безперебійністю теплопостачання задоволені 73% (в тому числі повністю задоволені 50%), не задоволені – 9%;
- Безперебійністю електропостачання задоволені 75% (в тому числі повністю задоволені 48%), не задоволені – 9%.
Також більшість споживачів задоволені якістю енергоресурсу, хоча оцінки якості дещо нижчі, аніж оцінки безперебійності:
- Серед отримувачів послуги газопостачання якістю енергоресурсу задоволені 62% (в тому числі 33% – повністю задоволені), не задоволені – 11%;
- Серед отримувачів послуги теплопостачання якістю енергоресурсу задоволені 54% (в тому числі 30% – повністю задоволені), не задоволені – 18%;
- Серед отримувачів послуги електропостачання якістю енергоресурсу задоволені 77% (в тому числі 51% – повністю задоволені), не задоволені – 9%.
Обізнаність щодо структури платежів
Доволі багато споживачів енергетичних ресурсів із інформації в рахунках не розуміють, скільки саме вони сплачують за спожитий енергоресурс, а скільки – за послугу з його доставки до оселі. Щодо газопостачання 50% вказали, що із щомісячних рахунків їм зрозуміло, скільки саме вони сплачують за спожитий енергоресурс, а скільки за послугу із його доставки до оселі, не зрозуміло – 45%. Щодо теплопостачання розуміють, скільки вони сплачують за тепло, а скільки – за доставку 51%, ні – 44%, щодо електропостачання відповідно розуміють 64%, ні – 33%.
Споживачі у більшості зацікавлені у тому, щоб одержувати деталізовану інформацію про складові вартості послуг енергопостачання. Понад три чверті опитаних відзначили, що для них важливо розуміти, скільки саме вони сплачують за спожитий енергоресурс, а скільки – за послугу його доставки до оселі. Щодо послуги газопостачання в отриманні деталізованої інформації в рахунках були зацікавлені 77%, щодо теплопостачання – 81%, електропостачання – 80%.
Абсолютна більшість (74%) споживачів зацікавлені у тому, щоб плата за послугу з доставки енергоресурсів до їхньої оселі була незмінною впродовж року, 18% – ні.
Обізнаність споживачів щодо різних аспектів надання послуги газопостачання
Обізнаність щодо різних аспектів надання послуги газопостачання серед споживачів не є повною. За даними опитування:
- 63% знають, що в ціну газу включена послуга з його доставки до оселі, 34% – ні;
- 53% знають, що ціна газу формується із врахуванням ринкових умов, а тариф на доставку газу встановлює держава, 43% – ні;
- 44% знають, що послуги із доставки газу та продажу газу надають дві різні компанії, 53% – ні;
- 25% знають, що вони можуть обрати компанія, яка буде продавати їм газ, 71% – ні.
Ставлення до роздільного нарахування окремо за поставлений газ, окремо за послугу з доставки
Більшість споживачів позитивно ставляться до ідеї поділу щомісячних платежів на газ на дві окремі складові (вартість спожитого газу та вартість доставки):
- Абсолютна більшість опитаних (73%) вказали, що для них важливо знати, скільки вони сплачують за газ, а скільки – за доставку, 18% – не важливо.
- 74% споживачів вказали, що вони вважатимуть більш прозорою та зрозумілою систему нарахування, в якій вартість газу та послуга з його доставки до оселі будуть зазначені окремо, 7% – ні, і 15% – байдуже.
Разом із тим більшість споживачів не підтримують варіант оплати послуги з доставки газу в залежності від потужності лічильника, і хотіли б оплачувати вартість доставки залежно від обсягів спожитого газу: серед опитаних 67% вказали, що їм було б зручніше оплачувати послугу з доставки газу виходячи із обсягів спожитого газу, 8% – виходячи із технічних параметрів газового обладнання в їхньому будинку/квартирі, і 15% байдуже, яким чином відбуватиметься нарахування.
Більш детальна інформація за посиланням нижче.