Кухня соціології: про рейтинги, культуру дискурсу і соціальну відповідальність

Олексій Антипович
фотограф: Вікторія Якименко
Ольга Балакірєва

Президент України Володимир Зеленський 21 травня оголосив про розпуск Верховної Ради VIII скликання і призначення позачергових парламентських виборів на 21 липня. З 24 травня в Україні розпочався виборчий процес.

Політики і політологи відзначають найважливіше значення соціологічних опитувань, як найнеобхідніший інструмент виявлення громадської думки і формування рейтингів політсил. Однак, зазначають деякі експерти, довіра до соцопитувань, до рейтингів в Україні була дещо скомпрометована як навколовладними партіями, так і опозицією. І влада, і опозиція звикли не стільки брати до відома соціологічні виміри, скільки використовувати їх в своїх інтересах для маніпуляцій. У результаті — на ринку є надійні, професійні компанії, що представляють перевірену інформацію, і ті, які займаються «фальсифікацією на коліні». Дійсно, відомим політичним брендам – ​​при бажанні – дуже легко маніпулювати інформацією, особливо, коли вона з’являється в авторитетному виданні. Звичайно, відзначають фахівці, цим користуються українські політики, олігархи, нав’язуючи своїх кандидатів будь-яким шляхом і за всяку ціну.

Які публікуються результати досліджень заслуговують довіри і як розпізнати маніпуляцію? Вибірка в соціологічних опитуваннях сьогодні відображає устрій українського суспільства? Які соціальні групи потрапляють/не потрапляють до вибірки? Як формуються рейтинги?

Проблеми соціологічної «кухні» обговорюють Ольга Балакірєва, голова правління Українського інституту соціальних досліджень імені Олександра Яременка, голова комісії з професійної етики соціолога Соціологічної асоціації України і Олексій Антипович, директор соціологічної групи «Рейтинг».

Джерело
Теги
Карго — туземный культ (связанный с попытками получить грузы с западными товарами посредством магии и заклинаний), который нашел продолжение в постсоветских государствах, пытающихся теми же средствами получить кредиты и инвестиции.