Школа молодого соціолога—2018

22 — 26 січня 2018 року Соціологічна асоціація України, спираючись на ресурси та зусилля Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна, Ужгородського національного університету та Закарпатське регіональне відділення Соціологічної асоціації України, провела Школу молодого соціолога у Закарпатській області. Зважаючи на складну ситуацію багатоетнічності в регіоні, де проводилася Школа, вона була присвячена вивченню саме проблем ідентичності і носила назву «Різні рівні: ідентичності в полікультурному суспільстві».

Програма Школи була високо насиченою різноманітними майстер-класами та «круглими столами» (за 5 днів було проведено 8 майстер-класів та один круглий стіл), дозвіллевими та культурно-просвітницькими заходами. Майстри та учасники школи проживали у живописному селі Поляна Свалявського району, де у теплих приміщеннях готелю «Катерина», що розташований на схилі гори, і відбувалася робота.

Перший день Школи проводився на базі Ректорату УжНУ, де з привітальними словами адміністрації університету та САУ була відкрита робота Школи. В перший же день роботи Школи учасникам були запропоновані два майстер-класи провідних соціологів України — майстер-клас доктора філософських наук, професора, завідувача відділу методології та методів соціології, заступника директора з наукової роботи Інституту соціології НАН України Головахи Євгена Івановича «Історичні передумови зміни домінантної ідентичності: досвід України та Європи» та майстер-клас доктора соціологічних наук, професора кафедри соціології Львівського національного університету імені Івана Франка Черниш Наталії Йосипівни «Донецька та львівська ідентичності: 1994-2015 рр.». Після цього відбувся «круглий стіл» з теми «Почути один одного: трансграничність і нові форми соціальної ідентичності», модератором якого виступив завідувач кафедри міжнародних студій та суспільних комунікацій, директор Інституту транскордонного співробітництва, доктор соціологічних наук, професор Устич Сергій Іванович. Учасниками «круглого столу» були майстри та слухачі Школи, а співробітники УжНУ (проф. Ф.Ф. Шандор, доц. Н.І. Варга, доц. В.О. Рюль, доц. Р.В. Жиленко, доцент К.К. Борщ, доц. О.С. Повідайчик та інші).

По завершенню наукової частини першого дня Школи, учасникам була запропонована екскурсія містом Ужгородом, яку особисто проводив завідувач кафедри соціології і соціальної роботи УжНУ, доктор філософських наук, професор Шандор Федір Федорович. Після цього усі майстри та учасники вирушили до села Поляна, де і відбувалася робота Школи у наступні дні.
За час роботи школи учасникам також були запропоновані такі майстер-класи: майстер-клас кандидата соціологічних наук, доцента кафедри соціології Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна Філіппової Ольги Аркадіївни «Політики ідентичності як теоретичний концепт та соціальні практики»; майстер-клас доктора соціологічних наук, професора, віце- президента Соціологічної асоціації України, голови Харківського відділення САУ, завідувачки кафедри соціології Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, академіка АН вищої школи України Сокурянської Людмили Георгіївни «Чинники формування громадянської ідентичності українського студентства часів незалежності»; майстер-клас доктора соціологічних наук, професора, завідувачки кафедри правознавства, соціології та політології Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка Щудло Світлани Андріївни «Шкільна освіта як чинник формування ідентичностей (на прикладі Закарпатської та Чернівецької областей)»; майстер-клас доктора соціологічних наук, професора, професора кафедри прикладної соціології та соціальних комунікацій Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна, академіка АН вищої школи України Хижняк Лариси Михайлівни «Портфель ідентичностей: сутність і затребуваність у полікультурному суспільстві»; майстер-клас кандидата соціологічних наук, доцента кафедри соціології Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна Голікова Олександра Сергійовича «Ціннісні виміри полікультурного простору»; майстер-клас кандидата соціологічних наук, асистента кафедри методології та методів соціологічних досліджень Київського національного університету імені Тараса Шевченка Юзви Людмили Леонідівни «Проективні методики в емпіричних дослідженнях ідентичностей».

Учасники школи були розділені на три групи і отримали завдання: написання колективної статті з проблематики ідентичностей до фахового видання з соціології, використовуючи масиви даних моніторингу ІС НАН України за 2016 рік та біографічних інтерв’ю, що зібрані доцентом кафедри соціології ХНУ імені В.Н. Каразіна В.І. Кутирьовою (Руженцевою). Результати роботи учасників були презентовані у останній день Школи, а самі статті учасників будуть опубліковані у спеціальному номері Вісника Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна у 2018 році. За результатами участі та роботи учасники були відмічені сертифікатами учасників Школи та подарунками від організаторів Школи.

Насичена програма Школи, велика кількість учасників (12 гостей), широка географія (Харків, Київ, Одеса, Черкаси, Дніпро, Умань, Старобільськ, Львів та власне Ужгород), різноманітний склад (від аспірантів перших років навчання до досвідчених дослідників зі званнями доцентів) та міждисциплінарний характер (крім соціологів, у школі брали участь представники філософії та історичної науки) забезпечили унікальну атмосферу Школи та яскраві враження всіх — і майстрів, і учасників Школи.

Дякуємо всім, хто взяв участь в організації Школи та її проведенні і очікуємо на подальші зустрічі!

Мотивы подчинения — страх, расчет и совесть. Первый преобладает в тоталитарном сообществе, второй — в демократическом, третий — в утопическом.